محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1
  • بازدید دیروز : 6
  • بازدید کل : 1957

مشخصات لوله مانیسمان و لوله فولادی


تفاوت بین لوله های مانیسمان و لوله فولادی ؟

تفاوت لوله مانیسمان و لوله فولادی چیست؟ از تعریف آنها می توان دریافت که یکی فاقد شکاف و دیگری دارای شکاف است. و لوله مانیسمان از سطح بیرونی قابل مشاهده است، هیچ شکافی در کل بدن وجود ندارد. لوله فولادی جوش داده شده دارای شکاف جوش است. قیمت لوله مانیسمان به طور کلی بالاتر از لوله های فولادی جوش داده شده است. لوله مانیسمان به طور کلی در کارخانه ها استفاده می شود. لوله های فولادی جوش داده شده به طور کلی در ساخت و ساز استفاده می شود. مقاومت فشار لوله مانیسمان بیشتر از لوله های فولادی جوش داده شده است.

تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار داده شده

1. تعریف لوله مانیسمان

لوله مانیسمان از فولاد دور کامل سوراخ می شوند و لوله های فولادی بدون جوش روی سطح لوله مانیسمان نامیده می شوند. با توجه به روش تولید، لوله مانیسمان را می توان به لوله های فولادی بدون درز نورد گرم، لوله مانیسمان نورد سرد، لوله های فولادی بدون درز سرد،لوله مانیسمان اکسترود شده و لوله های بالا تقسیم کرد. لوله مانیسمان با توجه به شکل مقطع به دو نوع گرد و خاص تقسیم می شوند. لوله های مخصوص شکل دارای لوله های مربع، بیضی، مثلثی، شش ضلعی، خربزه ای، ستاره ای شکل و لوله های پره ای هستند. حداکثر قطر 900 میلی متر و حداقل قطر 4 میلی متر است. با توجه به کاربردهای مختلف، لوله مانیسمان دیواره ضخیم و لوله مانیسمان جدار نازک وجود دارد. لوله مانیسمان عمدتاً به عنوان لوله های حفاری زمین شناسی نفت، لوله های ترک خوردگی برای صنعت پتروشیمی، لوله های دیگ بخار، لوله های بلبرینگ و لوله مانیسمان ساختاری با دقت بالا برای خودروها، تراکتورها و هوانوردی استفاده می شوند.

استفاده/کاربرد لوله مانیسمان

(1)لوله مانیسمان همه منظوره از فولاد ساختاری کربن معمولی، فولاد ساختاری کم آلیاژ یا فولاد ساختاری آلیاژی با بیشترین خروجی نورد می شوند و عمدتاً به عنوان خطوط لوله یا قطعات ساختاری برای انتقال سیالات استفاده می شوند.

(2) سه نوع عرضه با توجه به اهداف مختلف وجود دارد:

آ. عرضه با توجه به ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی؛

ب با توجه به عملکرد مکانیکی؛

ج با توجه به عرضه تست فشار آب.

نکته: لوله های فولادی عرضه شده بر اساس دسته های a و b، در صورت استفاده برای تحمل فشار مایع، باید تحت آزمایش هیدرولیک نیز قرار گیرند.

(3) لوله مانیسمان ویژه شامل لوله مانیسمان برای دیگهای بخار، برق شیمیایی و الکتریکی، لوله مانیسمان برای زمین شناسی، و لوله مانیسمان برای نفت.

لوله مانیسمان دارای بخش توخالی هستند و در مقادیر زیادی به عنوان خطوط لوله برای انتقال سیالات مانند خطوط لوله برای انتقال نفت، گاز طبیعی، گاز، آب و برخی مواد جامد استفاده می شوند. در مقایسه با فولاد جامد مانند فولاد گرد، لوله فولادی در صورت یکسان بودن مقاومت خمشی و پیچشی وزن سبک تری دارد و فولاد مقرون به صرفه است.

به طور گسترده در ساخت قطعات ساختاری و قطعات مکانیکی مانند لوله های مته نفت، شفت های انتقال خودرو، قاب دوچرخه و داربست های فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز استفاده می شود. لوله‌های فولادی برای ساخت قطعات حلقه‌ای استفاده می‌شوند که می‌تواند استفاده از مواد را بهبود بخشد، فرآیندهای تولید را ساده کند و در مواد و پردازش صرفه‌جویی کند. ساعات کار، لوله های فولادی به طور گسترده ای برای ساخت استفاده می شود.

2. تعریف لوله های فولادی جوش داده شده

لوله های فولادی جوش داده شده به لوله های فولادی با درز های روی سطح گفته می شود که پس از خم شدن و تغییر شکل نوارهای فولادی یا صفحات فولادی به شکل های گرد یا مربعی جوش داده می شوند. بانک های مورد استفاده برای لوله های فولادی جوش داده شده، صفحات فولادی یا فولادهای نواری هستند.

از دهه 1930، با توسعه سریع نوار با کیفیت بالا، تولید نورد پیوسته، و پیشرفت فناوری جوش و بازرسی، کیفیت جوش ها به طور مداوم بهبود یافته است و تنوع و مشخصات لوله های فولادی جوش داده شده افزایش یافته و جایگزین بدون درز شده است. لوله های فولادی در زمینه های بیشتر و بیشتر. لوله های فولادی جوشی نسبت به لوله های فولادی بدون درز هزینه کمتر و راندمان تولید بالاتری دارند.

روش طبقه بندی لوله های فولادی جوش داده شده

(1) با توجه به روش های مختلف جوشکاری، می توان آن را به لوله های جوش داده شده قوس الکتریکی، لوله جوش داده شده با فرکانس بالا یا مقاومت کم فرکانس، لوله جوش گاز، لوله جوش کوره، لوله Bondi و غیره تقسیم کرد.

 

لوله فولادی جوش داده شده الکتریکی: مورد استفاده در حفاری نفت و ساخت ماشین آلات.

لوله های جوشی کوره: می توان از آنها به عنوان لوله های گاز آب و غیره استفاده کرد، لوله های جوشی طولی با قطر بزرگ برای حمل و نقل نفت و گاز با فشار بالا و غیره استفاده می شود. لوله های جوش مارپیچی برای حمل و نقل نفت و گاز، شمع لوله، پایه پل و غیره استفاده می شود.

(2) با توجه به شکل جوش، می توان آن را به لوله جوش داده شده درز مستقیم و لوله جوش مارپیچی تقسیم کرد.

لوله جوش داده شده طولی: فرآیند تولید ساده است، راندمان تولید بالا است، هزینه کم است و توسعه سریع است.

لوله های مارپیچی جوش داده شده: استحکام عموماً بیشتر از لوله های جوش داده شده درز مستقیم است. می توان از یک قسمت خالی باریکتر برای تولید آبکش استفاده کرد

برای تولید لوله های جوشی با قطر لوله های مختلف نیز می توان از لوله های دد با قطر لوله های بزرگتر و بیلت با همان عرض استفاده کرد. اما در مقایسه با لوله درز مستقیم با همان طول، طول جوش 30-100٪ افزایش می یابد و سرعت تولید کمتر است. بنابراین، اکثر لوله های جوش داده شده با قطر کوچکتر از جوشکاری درز مستقیم استفاده می کنند و لوله های جوش داده شده با قطر بزرگ بیشتر از جوشکاری مارپیچی استفاده می کنند.

(3) با توجه به هدف، آن را به لوله های جوش داده شده عمومی، لوله های جوش داده شده گالوانیزه، لوله های جوش داده شده با اکسیژن، پوشش سیم، لوله جوش داده شده متریک، لوله غلتکی، لوله پمپ چاه عمیق، لوله خودرو، لوله ترانسفورماتور، نازک جوش داده شده الکتریکی تقسیم می شود. لوله های دیواری، لوله های مخصوص جوش داده شده الکتریکی و لوله های جوشی مارپیچی.

(4) با توجه به شکل انتهایی، آن را به لوله جوش گرد و لوله جوش مخصوص شکل (مربع، تخت و غیره) تقسیم می کنند.

(5) مقوله های دیگر

GB/T3091-1993 (لوله فولادی جوش داده شده گالوانیزه برای انتقال سیال کم فشار). عمدتاً برای حمل و نقل آب، گاز، هوا، روغن، گرم کردن آب گرم یا بخار و سایر سیالات به طور کلی فشار پایین و اهداف دیگر استفاده می شود. ماده نماینده آن فولاد درجه Q235A است.

GB/T3092-1993 (لوله فولادی جوش داده شده گالوانیزه برای حمل و نقل سیال کم فشار). عمدتاً برای انتقال آب، گاز، هوا، روغن، گرم کردن آب گرم یا بخار و سایر سیالات به طور کلی فشار پایین و اهداف دیگر استفاده می شود. ماده نماینده آن فولاد درجه Q235A است.

GB/T 14291-1992 (لوله فولادی جوش داده شده برای حمل و نقل سیال معدن). به طور عمده برای لوله های فولادی جوش داده شده درز مستقیم برای فشار معدن، زهکشی و تخلیه گاز شفت استفاده می شود. ماده نماینده آن Q235A، فولاد درجه B است. GB/T14980-1994 (لوله فولادی جوش داده شده برقی با قطر بزرگ برای انتقال سیال کم فشار). عمدتاً برای انتقال سیالات کم فشار مانند آب، فاضلاب، گاز، هوا، بخار گرمایش و سایر اهداف استفاده می شود. ماده نماینده آن فولاد درجه Q235A است.

GB/T12770-1991 (لوله فولادی جوش داده شده فولادی ضد زنگ برای ساختار مکانیکی). به طور عمده در ماشین آلات، اتومبیل، دوچرخه، مبلمان، دکوراسیون هتل و رستوران و سایر قطعات مکانیکی و قطعات ساختاری استفاده می شود. مواد نماینده آن 0Cr13، 1Cr17، 00Cr19Ni11، 1Cr18Ni9، 0Cr18Ni11Nb و غیره است.

GB/T12771-1991 (لوله فولادی جوش داده شده از جنس استنلس استیل برای حمل و نقل سیال). عمدتاً برای انتقال رسانه های خورنده کم فشار استفاده می شود. مواد نماینده 0Cr13، 0Cr19Ni9، 00Cr19Ni11، 00Cr17، 0Cr18Ni11Nb، 0017Cr17Ni14Mo2، و غیره هستند.

3. تفاوت لوله مانیسمان و لوله فولادی جوش داده شده

(1) متفاوت در طبیعت

آ. لوله مانیسمان: لوله فولادی ساخته شده از یک تکه فلز بدون درز روی سطح.

ب لوله های فولادی جوش داده شده: نوارهای فولادی یا صفحات فولادی که خم شده و به شکل های گرد یا مربع تغییر شکل می دهند و سپس به لوله های فولادی با درزهای روی سطح جوش داده می شوند.

(2) ویژگی ها متفاوت است

آ. لوله مانیسمان: حداکثر قطر 650 میلیمتر و حداقل قطر 0.3 میلی متر است. با توجه به کاربری های مختلف، لوله های جدار ضخیم و لوله های جدار نازک وجود دارند.

ب لوله های فولادی جوش داده شده: لوله های فولادی با جوش تی در شرایطی که حاوی نیکل باشند، در محیط های اسیدی مقاومت در برابر خوردگی قوی دارند. در محیط‌های حاوی اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک، هر چه مقدار نیکل در لوله‌های فولادی با جوش T بیشتر باشد، مقاومت در برابر خوردگی قوی‌تر می‌شود. در شرایط عادی، تنها افزودن کروم به لوله فولادی با جوش T می تواند از خوردگی جلوگیری کند.

 

(3) نقش متفاوت است

آ. لوله مانیسمان: لوله مانیسمان عمدتاً به عنوان لوله های حفاری زمین شناسی نفت، لوله های ترک خوردگی برای پتروشیمی ها، لوله های دیگ بخار، لوله های بلبرینگ و لوله های فولادی ساختاری با دقت بالا برای خودروها، تراکتورها و هوانوردی استفاده می شوند.

ب لوله های فولادی جوش داده شده: لوله های فولادی جوش داده شده الکتریکی در حفاری نفت و ساخت ماشین آلات و غیره استفاده می شود. لوله های جوش داده شده در کوره را می توان به عنوان لوله گاز آب استفاده کرد و لوله های جوش داده شده طولی با قطر بزرگ برای حمل و نقل نفت و گاز با فشار بالا استفاده می شود. لوله های جوش مارپیچی برای حمل و نقل نفت و گاز، شمع لوله، پایه پل و غیره استفاده می شود.

https://steelflanges.farsiblog.com/1400/07/20/%D9%84%D9%88%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86/

  انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 42

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما